<b>Makanan tradisional di</b> saba... - Blog Makanan <b>di</b> Sabah - Blogger - Blog Makanan di Malaysia |
<b>Makanan tradisional di</b> saba... - Blog Makanan <b>di</b> Sabah - Blogger Posted: 21 Mar 2014 03:02 PM PDT MAKANAN DAN KESENIAN TRADISIONAL ORANG-ORANG RAO DI RAUB, PAHANG Oleh: Subari Ahmad Jaafar ar-Rawi, BCOMM (UPM), ABSTRAK Makalah ini bertajuk "MAKANAN DAN KESENIAN TRADISIONAL ORANG-ORANG RAO DI RAUB, PAHANG". Tulisan secara semi akademik ini cuba menggunakan metode Perbandingan antara jenis-jenis makanan tradisional Rao dan jenis-jenis kesenian Rao yang masih wujud di Rao, Sumatera Barat dan di daerah Raub, Pahang. Diharapkan supaya tulisan ini sebagai pembuka jalan ke arah pihak-pihak yang berminat terutama anak-anak Raub berketurunan Rao Persemendaan dapat meneruskan usaha kaji selidik perihal makanan dan kesenian orang-orang Rao. Misalnya dari segi makanan membabitkan Baulu Cermai, Kelamai, Dodoi Kukus, Gulai Rebus, Gulai Darat, Gulai Keladi Kemahang, Gulai Nangka, Gulai Pisang Muda, Gulai Umbut Kabung dan lain-lain, manakala kesenian pula ialah Tari Piring, Tari Lukah, Tari Pedang, Tari Tandak, Silat Pulut, Ratib Tegak dan lain-lain yang hanya menggunakan peralatan bunyi-bunyian seperti tetawak, gendang ibu, gendang anak, rebana, seruling, akordion dan biola. ( Dibentangkan di Seminar Tokoh-Tokoh Rao Raub, Pahang pada 25 November 2012 di Sekolah Menengah Kebangsaan Gali, Raub Pahang ) PENDAHULUAN Memerihalkan mengenai Raub, Masyarakat Rao yang mendominasinya dan menampilkan pelbagai jenis Makanan Tradisional Rao dan Kesenian Tradisional Rao yang telah di bawa oleh nenek moyang mereka sejak abad ke 15 lagi ( merujuk kepada Institusi Seri Maharaja Perba Jelai yang memerintah Hulu Pahang pada awalnya berpusat di Budu, Penjom dan kemudian berpindah ke Bukit Kota, Bukit Betong, Kuala Lipis yang asal keturunan dari Pagarruyung. Mereka telah datang ke Hulu Pahang sekitar tahun 1591 Masihi. Nama kampung asal Seri Maharaja Perba Jelai di Pagarruyung ialah Titi Kabung Pagar Teras )iaitu dari Ranah Minangkabau, Sumatera bukan satu kerja penulisan yang mudah kerana ia memerlukan kaji selidik di lapangan di samping merakam temu bual pelbagai sikap kedudukan setiap orang yang perlu ditemui. Oleh itu bagi kegunaan Seminar ini saya mengambil jalan tengah iaitu dengan membuat perbandingan setiap jenis makanan tradisional dan kesenian tradisional Rao itu yang telah diamalkan sejak abad ke-2 lagi hingga ke masa ini di Rao, Sumatera Barat ( kini dikenali sebagai Kabupaten Pasaman yang menjadikan Lubuk Sikaping sebagai Pusat Pentadbirannya).. Perlu disebutkan di sini bahawa ada petunjuk yang jelas bahawa orang-orang Rao dari Bukit Barisan, Sumatera itu telah pun diriwayatkan berkelana ke Semenanjung Emas ini sejak abad ke-5 lagi. ASAL USUL NAMA RAUB Terdapat beberapa versi mengenai asal usul nama Raub. Perkataan Raub dalam Bahasa Melayu bermaksud 'genggam'. Mengikut sejarah, pusat perlombongan ini dinamakan Raub selepas pelombong-pelombong menjumpai seraup emas pada setiap dulang pasir. Hal ini dinyatakan dengan menarik oleh J.A. Richardson dalam bukunya, The Geology and Mineral Resources of the Neighbourhood of Raub Pahang. Menurutnya; "People found that for every "dulang" of sand there was a handful (raup) of gold". Raub menjadi terkenal pada awal abad ke-20 kerana hasil emasnya. Syarikat lombong emas yang mengusahakan perlombongan di daerah ini ialah Raub Australian Gold Mine (RAGM) yang didaftarkan pada 1889 di Queensland, Australia. RAGM juga dikenali sebagai Raub Gold Mine. Pada awalnya syarikat lombong ini dikenali sebagai Australian Syndicate Ltd dan kemudian Australian Gold Mining Co. Ltd pada 1892. RAGM beroperasi sehingga 1961. Terdapat satu lagi versi cerita yang menjelaskan asal usul nama Raub ini. Menurut kepercayaan orang-orang tua daerah ini, Raub telah diteroka dan dibuka dalam kurun ke-18. Mengikut sumber-sumber yang diperoleh, dua orang pemuda bersama ayah mereka telah melalui hutan rimba serta menyusuri sebatang anak sungai. Setelah sekian lama mengembara mereka sampai ke tebat atau tobek (satu kawasan di mana pengaliran air sungainya disekat atau digelar empang). Sebaik sampai di situ, si ayah mengatakan kepada anaknya di situlah tempat yang paling sesuai untuk berehat. Kelihatan pasir di kiri dan kanan tebat itu amat bersih. Kedua-dua pemuda itu bersetuju dengan cadangan ayah mereka. Mereka pun mula membuka kawasan itu. Sekitarnya dibersihkan lalu didirikan sebuah pondok untuk kediaman mereka. Setiap hari ketiga-tiga beranak itu memasuki hutan untuk mencari rotan, damar, getah, jelutung dan sebagainya. Mereka juga memetik pucuk dedaun yang begitu subur berhampiran tebat untuk dijadikan makanan. Segeralah ketiga beranak itu meraup pasir-pasir di tebing tebat itu dengan tangan masing-masing. Setiap kali diraup, setiap kali emas diperoleh. Disebabkan emas begitu banyak dan terlalu mudah untuk mendapatkannya; hanya menggunakan tangan untuk meraup, adalah dipercayai mereka menamakan tempat itu dengan gelaran "RAUB". Sejak itu setiap hari mereka terus meraup emas. Kawasan tebat yang pertama mengeluarkan emas tadi, sekarang ini ialah di Padang Besar Majlis Bandaran Daerah Raub. Begitulah mengikut cerita lisan orang tua di daerah ini. Bagaimanapun, jika gelaran nama Raub lahir daripada kerja meraup emas tadi, sedikit perbezaan timbul dari segi ejaan. Perkataan meraup emas lahir daripada kata dasar "Raup" sedangkan "RAUB". Namun begitu, kemungkinan bahasa daerah itu lebih sesuai digunakan dengan ejaan RAUB dari 'Raup'. Terdapat juga pendapat yang terpencil yang menyatakan asal usul nama Raub adalah berasal daripada perkataan Rao kerana suku kaum Rao telah mendominasi jumlah penduduk di kawasan terbabit sehingga digelar sebagai 'lubuk orang Rao'. Oleh kerana peredaran masa, sebutan perkataan Rao itu telah bertukar menjadi Raub. Saya salah seorang yang berani menafikan bahawa nama panggilan asal Raub itu daripada 'Meraup' emas kerana walaupun banyak emas di kawasan berair dan berpasir di Raub tetapi tidak benar bila meraup pasir itu kelihatan banyak emas dari pasir kerana bijih emas ini perlu melalui proses tertentu untuk menjadikannya sebagai logam 'Emas'. Apa yang saya yakini bahawa diriwayatkan ada dua orang, seorang Pakar Geologi dari Jerman dan seorang lagi Pakar Mineral dan Logam dari Amerika Syarikat yang mula-mula tiba di sebuah kawasan yang diberi nama Rotan Tunggal. Kedua pakar ini seronok melihat ramai orang-orang yang sedang mendulang di sebuah kawasan berpaya ( kawasan padang bersetentang dengan Pejabat Majlis daerah Raub sekarang ). Lalu salah seorang daripadanya bertanya kepada yang menjadi Ketua kepada pendulang-pendulang itu, siapakah orang-orang yang sedang mendulang itu. Lalu diberitahu oleh Ketua pendulang itu bahawa orang-orang yang mendulang itu sebagai Orang-orang Rao ( sebutannya 'Raau' ). Maksudnya pendulang-pendulang emas itu adalah orang-orang yang datang dari Rao, Sumatera. Lalu pakar dari Amerika Syarikat itu menyampuk mengatakan bahawa di Indiana di tempatnya juga telah ada pekan dinamakan dengan Raub kerana ramai hamba yang dibawa daripada Sumatera iaitu orang-orang Rao. Sejak itulah panggilan Raub itu digunakan hingga menghilangkan nama asal tempat itu sebagai Rotan Tunggal. Oleh itu saya berkeyakinan bahawa nama Raub itu berpunca daripada orang-orang Rao yang mendulang emas di kawasan paya di samping telah membuka kampung seperti Rotan Tunggal, Taranum dan Kalang. Daerah Raub kini adalah salah sebuah dari 11 buah daerah yang terdapat di Pahang. Daerah Raub terdiri daripada tujuh buah mukim iaitu Batu Talam, Sega, Semantan Ulu, Dong, Ulu Dong, Gali dan Tras. Raub mempunyai 57 buah kampung tradisional dan 9 buah kampung baru Cina . Raub berlokasi di sebelah barat negeri Pahang dan keluasannya ialah 2,271 kilometer persegi, iaitu 6.34% daripada keluasan Pahang (35,823 kilometer persegi). Raub terletak antara dua buah banjaran, iaitu Banjaran Titiwangsa dan Banjaran Gunung Benom. Ketinggian Raub adalah 160 meter dari atas paras laut dengan purata suhu tahunan 79.5ยบ dan hujan tahunan kira-kira 200 sentimeter. Jarak Raub dengan Kuala Lumpur hanya 130 kilometer dan hanya akan mengambil masa 1½ jam untuk sampai ke bandar Raub melalui Lebuh raya Kuala Lumpur Karak dan memasuki dan melalui Jalan Laluan Lapan.. MASYARAKAT RAO DI RAUB Penduduk di daerah Raub ketika ini sebagaimana angka banci 2010 terdiri daripada Melayu seramai 95,100 orang iaitu mendominasi 55 peratus daripada jumlah keseluruhan penduduk., Orang Cina pada kadar 33 peratus manakala orang India pada kadar 7 peratus. Bakinya terdiri dari lain-lain suku bangsa. Dari sebanyak 95,100 orang Melayu dalam daerah Raub, dianggarkan kira-kira 33,000 orang terdiri daripada suku Rao Sejati manakala 43,000 terdiri daripada Rao Persemendaan dengan Minang, Jawa, Kampar, Banjar, Kerinci dan Aceh menjadikan Raub sebagai Lubuk Orang-orang Rao ( Rawa ) selepas Gopeng di Perak. Oleh itu di kalangan Orang-orang Rao dan persemendaan ini bukan sahaja sebagai pengamal Agama Islam mazhab Sunnah Wal Jemaah, tetapi mereka memiliki jenis-jenis makanan yang khas ciri-ciri Rao di samping kesenian yang khas ciri-ciri Rao, walau bagaimanapun disebabkan landskap budaya yang pengaruh mempengaruhi, telah berlaku pengubahsuaian terhadap jenis-jenis makanan dan jenis-jenis kesenian Rao itu sendiri. MAKANAN TRADISIONAL RAO DI RAUB Dalam tulisan ini ingin saya senaraikan Makanan Tradisional Rao yang masih wujud di Ranah Rao, Pasaman, Sumatera dan dibandingkan dengan senarai Makanan Tradisional Rao yang masih menjadi menu makanan Orang-orang Rao Persemendaan di Raub, iaitu:
KESENIAN TRADISIONAL RAO DI RAUB Dalam tulisan ini ingin saya senaraikan Kesenian Tradisional Rao yang masih wujud di Ranah Rao, Pasaman, Sumatera dan dibandingkan dengan senarai Kesenian Tradisional Rao yang boleh ditampilkan untuk dipertunjukkan kepada orang ramai mengikut suasana budaya masyarakat setempat dalam acara-acara adat atau majlis-majlis rasmi baik di peringkat kampung, mukim atau daerah di Raub, Pahang sejak zaman dahulu hingga ke masa kini sebagai ciri khas kesenian tradisional Orang-orang Rao Persemendaan, iaitu:
KATA PENUTUP Kesimpulan yang dapat difikirkan bahawa jenis-jenis makanan tradisional dan kesenian tradisional yang asal dibawa oleh para perantau Rao baik dari Rao mahupun dari Pagarruyung telah melalui evolusi lalu berubah mengikut masa, cita rasa dan suasana budaya masyarakat Rao Persemendaan sejak dahulu hingga ke masa ini. Didapati pengaruhi mempengaruhi antara budaya kehidupan telah merealisasikan satu bentuk budaya Rao Persemendaan yang unik, menarik dan amat perlu dikekalkan dan diamalkan oleh generasi masa kini dan generasi masa depan. Akhir kata saya berharap dengan menulis perbandingan antara makanan dan kesenian Orang-orang Rao di Rao, Pasaman, Sumatera Barat dengan Orang-orang Rao Persemendaan di Raub, Pahang bukan sahaja dapat menambah khazanah ilmu pengetahuan mengenai mereka, malah dapat memberi satu pendekatan yang positif dalam Lanskap kehidupan budaya Orang-orang Rao Persemendaan di Raub ini. TAMAT DAFTAR PUSTAKA Datoek Toeah. 1976. Tambo Alam Minangkabau. Pustaka Indonesia. Bukit Tinggi. Graves, E. E. 2007. Asal-usul Elite Minangkabau Modern. Yayasan Obor Indonesia. Jakarta. Marsden, W. 2008. Sejarah Sumatra. Komunitas Bambu. Depok. Muhammad Bukhari Lubis, Mohd. Rosli Saludin, Talib Samat (2009), Rao Di Sana Sini, Jaro Malaysia. Muhammad Yusof Hashim, Aruna Gopinath ( 1992), Tradisi Persejarahan Pahang Darul Makmur 1800 – 1930, Tempo Publishing Buyung Adil (1972), Sejarah Pahang, DBP Hasyim Awang (1998) Rumpun Melayu Dispora dalam konteks hubungan Ras. Kuala Lumpur: Universiti Malaya Khazin Mohd Tamrin dalam DInamika Adat dan Tradisi Merantau di Alam Melayu dalam adat Melayu serumpun. Kuala Lumpur: Universiti Malaya Undri, (2008) Pusat Dokumentasi Informasi Sejarah-Budaya BPSNT Padang. Padang Ekspres Zaffuan Haji Manaf (2007) Bingkisan Sejarah Raub: Rao Dan Pagaruyung Dengan Raub dan Pahang. Kuala Lumpur: Anjung Media Resources Zabidin Haji Ismail (2012), Biografi Tokoh Rao, Persatuan Karyawan Perak Wikipedia. Ensiklopedi Bebas. http://wikipedia.org. Blog Teromba Rawa: http://terombarawa.blogspot.com Blog Urang Rao Raub: http://orangrawa.blogspot.com BIODATA SUBARI AHMAD JAAFAR AR-RAWI Subari bin Ahmad bin Jaafar Ar-Rawi atau lebih dikenali dengan nama penanya Arisel BA dilahirkan pada 11 Ogos 1953 di Ladang Selborne, Kuala Lipis, Pahang. Ayahnya Ahmad ( keturunan Rawa/Banjar) berasal dari Kg Sungai Ruyung, Gali, Raub Pahang, manakala ibunya Kamsah ( berketurunan Rao/Jawa ) berasal dari Kg Temau, Raub, Pahang. Beliau mendapat pendidikan rendah dan menengah dari Sekolah Clifford, Kuala Lipis, Pahang. Beliau antara Graduan Siri Pertama Pembelajaran Dalam Talian (Internet) Fakulti Bahasa Moden dan Komunikasi, Universiti Putra Malaysia (UPM) bermula tahun 1999 dan dianugerahkan dengan Bacelor Komunikasi. Beliau kini telah bersara dari Perkhidmatan Kerajaan dan menumpu sepenuh masa membuat kaji selidik dan menulis perihal asal usul dan budaya masyarakat Rao di Raub. Di samping itu beliau menulis sajak, cerpen, rencana dan novel. Menjadi ahli Persatuan Sejarah Malaysia cawangan Pahang, ahli JARO Malaysia, Subari juga pernah menjadi Setiausaha Agung Dewan Persuratan Melayu Pahang (DPMP) selama 10 tahun (1983-1993) dan Setiausaha Hari Sastera 1987. Kini beliau sebagai Pegawai Seranta DPMP di samping menganggotai PENA sejak 1972 sebagai ahli biasa. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Perniagaan <b>Makanan Tradisional di Malaysia</b> - pemborong Posted: 24 Jan 2014 07:31 PM PST Kepelbagaian penduduk seperti yang terdapat di negara kita, telah menghasilkan gabungan budaya Malaysia yang agak unik. Jumlah kaum terbesar di Malaysia adalah kaum Melayu, Cina dan India dan setiap kaum di Malaysia ini mempunyai makanan tradisional mereka sendiri. Penyatuan pelbagai hidangan ini telah menjadi salah satu faktor untuk menarik pelancong asing datang ke Malaysia. Pada zaman ini, sektor perindustrian diberikan tumpuan yang sepenuhmya sebagai penjana ekonomi negara. Namun tanpa kita sedari, industri tradisional khususnya industri makanan juga mampu meningkatkan ekonomi negara. Industri ini berpotensi tinggi untuk dimajukan dan dijangka dapat memberi banyak sumbangan dalam ekonomi negara. Jika industri tradisional ini dimajukan, sudah tentu peluang pekerjaan juga akan lebih terbuka dan seterusnya taraf kehidupan penduduk dapat ditingkatkan. Dodol – Hidayah Cookies Dodol adalah sejenis makanan kaum Melayu yang kebiasaannya dihidangkan ketika sambutan Aidilfitri. Namun kini, dodol telah dikomersilkan dan boleh didapati di negara ini pada hari-hari biasa. Walau bagaimanapun bagi sesetengah pihak, dodol dilihat seperti kian terpinggir dan kurang dikenali oleh generasi muda pada zaman sekarang. Cerita kejayaan Hidayah Cookies pernah diterbitkan dalam akhbar tempatan. Pengasasnya, Cik Sarimah Jantan telah mengambil keputusan untuk menceburi bidang perusahan dodol dek disebabkan kegemarannya terhadap dodol itu sendiri. Keistimewaan dodol keluarannya adalah terletak pada cara ia dimasak. Isi dodol yang lemak dan mempunyai kandungan gula seimbang, serta memiliki daya tahan yang tinggi agar tidak mudah dihinggapi kulat. Cik Sarimah membulatkan tekad nya. Beliau mengambil keputusan untuk menyertai kursus dan bengkel anjuran Jabatan Pertanian Serdang pada 2004, khusus untuk mempelajari asas pembuatan dodol yang terbaik. Azamnya hanya satu, untuk berjaya sebagai usahawan makanan tradisional dan membuang persepsi masyarakat, bahawa dodol hanya sesuai dimakan ketika musim perayaan sahaja. Setelah modal yang dikumpul mencukupi, setahun kemudian, beliau telah memulakan perusahaan dodol secara komersil. Halangan yang utama dalam bidang penjualan dodol ini adalah minat orang ramai itu sendiri terhadap makanan ini. Pelbagai strategi pemasaran telah dilakukan, termasuk memasarkan produk ini di pasaran sekolah, kilang danpejabat sekitar Selangor. Selain itu, Hidayah Cookies juga akan menyertai ekspo dan pameran anjuran pelbagai agensi kerajaan di seluruh negara. Segala usaha an penat lelah yang dilaburkan akhirnya terubat. Kejayaan demi kejayaan berjaya dikecapi oleh Hidayah Cookies. Contohnya, pada tahun 2006, dodol keluaran Hidayah Cookies telah dipilih sebagai dodol terbaik pada Hari Penternak, Petani dan Nelayan peringkat Selangor (HPPN). Dodolnya juga turut merangkul anugerah dodol terbaik HPPN Kebangsaan (2007), anugerah dodol kedua terbaik di Pameran Pertanian, Hortikultur dan Agro Pelancongan Malaysia (MAHA) 2008 dan 2010. Secara purata, Hidayah Cookies menghasilkan sebanyak lima kawah dodol dalam tempoh satu hari. Setiap kawah pula mampu menghasilkan dodol seberat 15 kilogram. Pada kebiasaannya, permintaan dodol akan meningkat pada musim perayaan. Perancangan masa hadapannya, sudah tentu beliau ingin terus maju dalam bidang perniagaan makanan tradisionalnya dan seterusnya dapat membesarkan kilangnya yang sedia ada. Menjelang musim perayaan sambutan Tahun Baru Cina, sudah tentu pengusaha kuih bakul di Malaysia tidak menang tangan menyiapkan tempahan daripada pelanggan mereka. Begitu lah rezeki yang diperoleh oleh Ngan Chea Khong, 62, dan isterinya Tan Chu Chu, 53, pengusaha kuihbakul tradisional sejak 30 tahun dahulu. Kata Ngan, masyarakat Cina akan menghidangkan kuih bakul sebagai salah satu hidangan utama ketika menyambut tahun baru. Kebiasaannya, beliau akan menggunakan dua dapur kayu api untuk mengukus kuiKuih> bakul itu. Penggunaan dapur kayu api melazatkan lagi rasa kuih bakul itu. Kuih bakul ini akan dikukus selama dua puluh jam dengan api yang sederhana untuk mendapatkan warna kuning keemasan. Bahan utama kuih bakul adalah tepung pulut yang dicampur dengan gula pasir dan diadun mengikut kaedah tradisional yang jarang ditunjukkan kepada sesiapa. Untuk memberi lebih aroma kepada kuih bakul itu, Ngan menggunakan daun pisang untuk membungkus kuih bakul, namun kini kebanyakan pengusaha telah beralih kepada penggunaan plastik untuk membungkus kuih bakul tadi. Terdapat beberapa 'pantang-larang' yang perlu dipatuhi ketika memasakkuih bakul. Antaranya, wanita yang memasak kuih bakul harus bersih daripada haid. Mereka juga dilarang bercakap perkataan kotor bimbangkuih bakul akan menjadi tidak masak. Muruku dan Kacang Putih – Makanan Kegemaran Pelbagai Kaum Kampung Kacang Putih, itu lah nama sebuah kampung di Perak yang terkenal dalam kalangan penduduk tempatan dan luar dengan perusahaan turun temurun makanan tradisi itu sejak 30 tahun lampau. Kampung ini mempunyai lebih daripada 15 pengusaha komersial murukku dan kekacang yang membekalkan makanan ringan itu ke seluruh negeri. Kampung ini akan mula menjadi tumpuan pengunjung terutama pada musim perayaan bagi membeli makanan kudapan itu. Selain kacang putih, kudapan lain yang dihasil dan dijual di kampung itu ialah pelbagai jenis murukku antaranya bintang, kari, pakoda, omom dan kadalai serta daripada jenis kekacang seperti kacang kari dan kacang peas. Pelbagai jenis kerepek juga ada disini, seperti ubi kayu, pisang dan sayur. Murukku dan kekacang yang dihasilkannya disini mendapat permintaan tinggi, termasuk daripada orang Melayu dan masyarakat lain, kata salah seorang pengusaha, C. Ratnasami, 65. "Kaum India biasaanya beli janggree, pal kuah, bunthee, laddu, alvaa, mysore pal dan clebee manakala produk kekacang yang menjadi permintaan kaum Melayu dan masyarakat lain ialah kacang campuran, kacang putih, omom dan muruku," katanya lagi. Bagi salah seorang pengusaha, R.Ponutturan, 43, beliau kebiasaanya akan menghasilkan 300 kilogram murukku dan kekacang sehari. Pada musim perayaan, pengeluaran akan bertambah bergantung kepada permintaan daripada pelanggan. Produk murukku hasil daripada Kampung Kacang Putih turut diedar kepada pemborong di negeri lain seperti Kedah, Pulau Pinang dan Johor Baharu. Inovasi Mesin Untuk Menggandakan Pengeluaran Setiap kali menjelang musim perayaan, kuih-muih tradisional memang menjadi pilihan walaupun pembuatannya agak sukar. Permintaan terhadapkuih-muih tradisional seperti rempeyek, baulu, kuih ros, karas dan lemang juga semakin meningkat. Pembuatan secara manual biasanya tidak dapat menampung permintaan tersebut. Pihak MARDI di bawah Pusat Mekanisasi dan Automasi telah mereka cipta pelbagai jenis mesin dan peralatan bagi menghasilkan makanan tradisional seperti lemang, emping, kuih karas, rempeyek, kuih ros, tabaloi, baulu cermai, cakar ayam, keropok lekor, sate, batang buruk, biji rotan, karipap, mesin mengekstrak isi durian dan jus buah-buahan. Mesin-mesin ini direka untuk memudahkan usahawan industri kecil dan sederhana (IKS) memenuhi permintaan pembeli terutama pada musim perayaan. Terkini, MARDI telah menghasilkan tiga lagi produk untuk membangunkan IKS tempatan iaitu mesin memproses kuih tradisional empat dalam satu yang mampu menghasilkan empat jenis kuih tradisional dengan hanya menggantikan acuan, mesin menggoreng keropok mudah susun dan mesin serba guna bagi mengekstrak sitrus dan mengasing biji benih cili. Pereka ternama tanah air, Zulkifli Haron, 52, daripada syarikat Zull Design Autotronic juga mampu menghasilkan mesin dan peralatan untuk membuatkuih-muih tradisional dan moden. Perkara ini diakui sendiri oleh Puan Zaharani Abu Bakar yang telah bertemu dengan Zulkifli sendiri. Setelah perbincangan dibuat, dan segala kemahuanKuihn Zaharani direkodkan, Zulkifli telah menghasilkan Mesin Memproses Pelbagai Kuih (Mepek). Mepek yang dihasilkan Zull Design itu dijana kuasa angin (pneumatik) yang dihasilkan daripada pemampat elektrik yang dibekalkan bersama mesin tersebut, mampu memudahkan tugas menghasilkan produk kuih muih tradisional dan moden. Mesin yang berupaya memproses kuih seperti semperit, tart nanas dan muruku, memerlukan dua pekerja. Pekerja pertama akan memasukkan adunan kuih dan yang kedua pula akan mengawal mesin tersebut sehingga mendapat bentuk kuih yang dikehendaki. Menurut Puan Zaharani, dengan menggunakan mesin ini, beliau mampu menghasilkan kira-kira 30,000 biji kuih sebulan, sekali gus dapat menjimatkan masa dan tenaga pekerjanya dan mengurangkan harga jualan. Daripada aspek kualiti pula, produk makanan yang dihasilkan juga kurang berminyak, kualitinya terjaga dan rasanya juga lebih enak. Kesimpulan Pada zaman yang serba moden ini, makanan tradisional di Malaysia ada kalanya seperti 'mati' atau pun telah ditinggalkan. Oleh itu, setiap usaha untuk menghidupkan semula perniagaan makanan tradisional yang terdapat di Malaysia haruslah disokong oleh setiap lapisan masyarakat, tidak mengira bangsa dan juga kaum. Kerajaan Malaysia juga nyata turut memberi sokongan yang berterusan terhadap industri penghasilan makanan tradisional dengan mengambil beberapa langkah untuk membantu usahawan dan industri kecil (IKS) dalam perniagaan makanan tradisional. Galakan dalam bentuk dana kewangan dan kursus kemahiran diberikan khusus untuk membantu usahawan ini dalam menjalankan perniagaan mereka. Peranan media massa juga dilihat sangat penting dalam usaha kita mengekalkan industri makanan tradisional ini. Media massa boleh membantu melakukan promosi dan mewar-warkan perihal makanan tradisional ini. Media massa seperti media elektronik amat sesuai dengan pemikiran generasi muda sekarang, dan dilihat sebagai medium yang paling baik untuk mendekati golongan muda. Adalah sesuatu yang menakutkan sekiranya generasi akan datang lupa atau tidak tahu langsung cara penyediaan makanan tradisional golongan terdahulu atau juadah popular zaman nenek moyang kita. Semoga dengan memberi sokongan dan galakan terhadap perniagaan makanan tradisional ini akan dapat menaikkan kembali zaman kegemilangan makanan tradisional ini. Yakin Boleh! USAHAWAN.COM |
You are subscribed to email updates from Makanan tradisional di Malaysia - Google Blog Search To stop receiving these emails, you may unsubscribe now. | Email delivery powered by Google |
Google Inc., 20 West Kinzie, Chicago IL USA 60610 |