Blog Makanan di Kuala Lumpur: 12b) Makanan pelik di Putrajaya ... - Blog Makanan di Malaysia

Blog Makanan <b>di</b> Kuala Lumpur: 12b) <b>Makanan pelik di</b> Putrajaya <b>...</b> - Blog Makanan di Malaysia


Blog Makanan <b>di</b> Kuala Lumpur: 12b) <b>Makanan pelik di</b> Putrajaya <b>...</b>

Posted: 07 Jun 2014 11:51 PM PDT

5

"AWAK tinggal beritahu kereta yang mana awak inginkan. Kita pandu keluar." Confident sahaja dia offer sebuah kereta buat Aisha. Mahu babah tahu, kelu lidah dia hendak menjawab. Duit tidak menjadi masalah buat Ivan, leteran dari babah sahaja yang buat dia pening kepala.

"Kereta kebal ada?" Aisha sekadar memerhati ruangan showroom. Kereta-kereta mewah yang terpamer di situ hanya memberi satu makna sahaja kepada Aisha iaitu kemudahan.

"Awak nak pergi berperang ke?"

"Hihihi... tak adalah. Saja bergurau. Saya dah biasa ke mana-mana dengan LRT mahupun pengangkutan awam yang lain."

"Laaa... saya nak bagi awak kereta, awak tolak pula?"

"Awak nak bagi tapi saya tak cakap saya nak terima."

"Habis ke mana-mana kita pergi, saya kena naik pengangkutan awamlah kalau begitu?"

"Ya, Encik Ivan Hayden. Kalau tak pun, awak masih boleh naik kereta awak dan saya naik public transport. Kita bertemu di mana sahaja lokasi yang dijanjikan. Saya rasa tiada masalah."

Pertemuan yang diatur cukup mudah. Sama seperti apa yang berlaku kepada mereka setiap kali ingin berjumpa. Hari ini, Aisha hanya meminta Ivan mengirimkan mesej akan lokasi syarikat Brittany. Tidak menjadi masalah bila ada pengangkutan awam yang melalui kawasan menempatkan syarikat tersebut. Bas ada, teksi pun banyak.

"Encik Hayden..." Aneesa yang merupakan setiausaha syarikat mendekati kedudukan dirinya dan Aisha di sebelah kiri ruang showroom.

Ivan menoleh, "Ya, saya."

"Boleh semak beberapa dokumen yang saya kepilkan sebelum Encik Hayden turunkan tandatangan di sini?"

"Sekejap ya, awak."

"Oh, okey."

Aisha mengambil jarak bila Ivan ke bahagian front desk syarikat Brittany. Dia memerhatikan Ivan meneliti dokumen-dokumen yang ada dari jauh. Aura lelaki itu semasa bekerja ternyata berbeza berbanding saat berada di universiti. Jika di universiti, Ivan kelihatan sangat relaks dan kasual. Berada di sini, terserlah sisi yang lain daripada yang sebiasa Aisha lihat.

Semuanya melibatkan urus niaga pengeksportan kereta-kereta keluaran syarikat ke Eropah. Ia membuatkan Ivan berfikir tentang sesuatu sebelum menurunkan tandatangannya.

"Aneesa, awak ada dapat panggilan daripada kilang kita di Kedah?"

"Belum lagi Encik Hayden, mungkin petang sedikit rasanya."

"Kalau mereka telefon, maklumkan kepada saya secepat mungkin sebab kapasiti pengeluaran kereta di kilang yang terletak di Sik tu akan ditambah. Jadi, untuk barisan pertama selepas perubahan dibuat, saya nak tahu sama ada terdapat masalah atau tidak untuk jenama Mercury dan Prestigue disiapkan mengikut tarikh yang ditetapkan."

"Baiklah, saya akan maklumkan sekiranya terdapat panggilan yang dibuat."

"Oh, ya... hari ni babah saya masuk lambat ke?" Baru Ivan perasan, sejak dia tiba tidak sampai setengah jam tadi, tidak kelihatan pula Datuk Rill Hayden membuat rondaan di ruang showroom. Selalunya, itu antara hobi babahnya yang tidak dapat dikikis saban hari.

"Datuk dah masuk awal pagi dan sejam selepas itu keluar bertemu klien di Subang Jaya. Katanya akan terus ke Kelana Jaya. Khabarnya ingin berjumpa dengan wakil dari kilang di Thailand pula untuk berbincang akan kontrak edaran kereta ke pasaran Asia Tenggara. Rasanya Datuk tak masuk pejabat selepas itu."

"Terima kasih, Aneesa."

"Ada apa-apa lagi yang boleh saya bantu Encik Hayden?"

"Hmmm... rasanya tak ada. Nanti kalau saya perlukan bantuan, saya akan panggil awak semula."

"Baiklah kalau begitu."

Ivan beralih dari front desk menuju ke arah Aisha. Gadis itu masih tekun memerhati kereta-kereta yang ada terpamer di ruang tersebut.

"So, dah fikir nak pilih kereta yang mana?"

"Awak nak buat apa beli kereta banyak-banyak? Kereta yang awak pandu setiap hari tu dah cukup untuk memudahkan awak ke mana-mana."

"Tapi, saya nak berikan hadiah untuk awak."

"Awak nak berikan saya hadiah?" Aisha ingin mengetahui sebab-musabab Ivan ingin memberikan hadiah kepadanya. Hari lahirnya lambat lagi dan tak mungkin Aisha berbesar hati menerima sebuah kereta sebagai hadiah hari lahir. Itu bukan cara Aisha. "But, why? Hanya kerana saya selalu gunakan public transport?"

Ivan terus mengangguk. Dia risau setiap kali Aisha ke mana-mana malah menemuinya dengan menaiki pengangkutan awam. Kalau Aisha memiliki kenderaan sendiri, kuranglah sedikit rusuh di hatinya memikirkan keadaan gadis itu di jalan raya.

"Hihihi... niat baik awak saya hargai. Tetapi, jujur saya katakan saya selesa dengan cara saya dan saya tak mahu termakan budi manusia dengan mudah. Saya harap awak hormati pendirian saya."

Nampaknya pertemuan mereka berdua di syarikat Brittany tidak memberikan hasil seperti yang diharapkan oleh Ivan. Hendak mengeluh pun tiada guna. Sedikit sebanyak dia memahami dengan lebih mendalam akan keperibadian Aisha dari kaca matanya sendiri. Memang tidak silap dia berusaha mengenali Aisha kerana dia nampak banyak kelebihan gadis itu berbanding gadis-gadis lain di luar sana.

"Awak..."

"Ya, saya."

"Boleh saya minta izin untuk gunakan ruang solat di bangunan ni?" Dalam hati, Aisha mengharapkan bahawa ada disediakan ruang solat untuk pekerja-pekerja muslim di syarikat Brittany. Maklum bahawa bangunan tersebut cukup besar dan luas, rugi sekiranya tidak dimanfaatkan dengan menyediakan ruang solat untuk tujuan beribadah.

Ivan jadi tak pasti pula. "Hmmm... sekejap ya?" Macam mana dia nak pastikan, kalau dahi tu dah lama tak menyentuh sejadah dalam erti kata ikhlas beribadah. Solat yang lima waktu, sering kali bertebaran entah ke mana. Apa yang dia tahu, setiap hari Jumaat dia dan Eric ditarik mengikuti Ted ke masjid untuk menunaikan solat Jumaat, itu sahaja

Aisha hanya memerhati bila Ivan mendekati kedudukan meja Aneesa. Mereka berbicara seketika. Sesekali kelihatan Ivan menganggukkan kepala namun Aisha tidak mendengar langsung butir perbualan di antara mereka berdua. Dia hanya memandang ke lain bila langkah Ivan diatur kembali ke arahnya.

"Ruang untuk solat ada di tingkat dua. Telekung pun ada disediakan. Awak nak saya tunjukkan arahnya?"

"Awak tak nak solat sekali?"

"Maksud awak berjemaah?"

"Ya. Bukankah pahalanya lebih berlipat kali ganda jika hendak dibandingkan dengan solat bersendirian?"

"Tapi memikul tugas sebagai seorang imam bukan perkara mudah, Cik Aisha. Besar tanggungjawabnya. Saya tak boleh nak sesuka hati mengimamkan awak sedangkan solat sendiri pun belum tentu saya dapat khusyuk apatah lagi hendak berjemaah." Malu memanglah malu, tetapi benda betul takkanlah Ivan nak ambil ringan sahaja.

"Kalau macam tu, tak apalah. Lain kali mungkin."

Nada ayat 'lain kali mungkin' itu kedengaran semacam sahaja di telinga Ivan.

"Sekarang ni, kita solat zohor dahulu. Asing-asing pun tak mengapa, janji kita tunaikan apa yang wajib." Sempat lagi Aisha tersenyum. Dia nampak banyak lompang kekurangan yang cuba disembunyikan oleh Ivan tetapi itu lebih baik dari tersimpan. Mana yang elok, Aisha akan cuba sehabis baik untuk membantu. Sama-sama memperbaiki kelemahan dalam diri dengan saling memberi dan menerima. Selagi Allah SWT memberikan kesempatan buatnya memperbaiki diri, tiada ruginya jika hamba-Nya beriltizam untuk berubah ke arah yang lebih baik. Di samping itu mengajak orang lain untuk sama-sama berubah ke jalan yang diredai-Nya.

"Kita ke tingkat dualah kalau begitu..." Ivan sudah melajukan langkah berjalan di bahagian hadapan. Aisha hanya mengekori.

Mereka mendaki tangga ke tingkat dua dan Aisha dapat melihat ruangan di tingkat atas nyata berbeza dengan ruangan showroom di tingkat bawah. Di sini terdapat banyak bilik yang digunakan untuk pekerja-pekerja juga bahagian pentadbiran. Kelihatan beberapa orang pekerja Brittany berada di meja masing-masing, melunaskan tanggungjawab seharian. Sempat jugalah mereka memandang ke arah Ivan dan Aisha yang baharu sahaja tiba ke ruangan tersebut.

"Kalau awak nak tahu, inilah ruang kerja saya jika saya masuk ofis." Ivan menunjukkan sebuah bilik yang menampilkan nama juga jawatannya di muka pintu. Belum masanya dia mengajak Aisha masuk apatah lagi mereka berdua sahaja sekarang ini.

"Oooh... okey."

Mereka meneruskan langkah ke sebelah kiri. Terdapat ruang pantry juga ruang solat yang terletak saling berhampiran. Kalaulah Aneesa tidak memaklumkan, pasti Ivan sendiri tidak perasan ruang tersebut adalah tempat untuk warga Brittany mengerjakan solat. Ivan pun hanya sesekali sahaja ke bahagian pantry, jadi dia memang tak ambil pusing sangat akan lokasi tersebut.

"Awak solatlah dahulu, take turn..." Tak bolehlah nak main serbu masuk berdua kerana ruang solat itu hanya boleh memuatkan seorang sahaja dalam satu-satu masa dan tak manis pula jika ada pekerja lain yang melihat. "Saya tunggu awak dekat pantry."

Aisha hanya mengiyakan sebelum dia melangkah masuk ke ruang solat yang ada. Pintu dikunci dari dalam. Dia bergerak ke tempat mengambil wudhuk dan berwudhuk sebelum menyegerakan memakai telekung. Solat zohor empat rakaat itu ditunaikan dengan rasa lapang di dalam hati.

Segelas air masak berjaya dihabiskan saat Aisha menunggu di ruang pantry. Aisha tidak tahu hendak membuat apa bila bersendirian di situ. Dia hanya memerhati dekorasi pantry yang nampak ringkas dan mudah. Sebuah meja bulat disertakan dengan lima buah kerusi mengelilingi. Peti sejuk, singki mencuci dan rak pengering terletak saling berdekatan. Kabinet pula menempatkan barang-barang seperti water purifier, coffee maker, rak pinggan dan cawan malah bekas berisi pelbagai barangan termasuk biskut dan kuih-muih. Mungkin sahaja ada tea lady yang menguruskan bahagian tersebut.

"Jom?" Muncul Ivan di situ mengajaknya untuk keluar.

"Dah fikir nak kereta jenis yang mana? Sporty, classy, casual, compact, SUV, MPV tapi jangan tanya jenis eco car pula... memang tak ditawarkan dekat Brittany."

"Awak."

"Hmmm..." Ivan memandang Aisha yang bergerak menuruni tangga di sebelahnya.

"Saya tak nak kereta, jauh sekali memandu kereta."

"Tapi kenapa?"

"Memandu di tengah kesesakan kota raya sangat berbahaya dan, saya mana ada lesen kereta..."

"Laaa... ye ke?"

"Sebab itu saya rasa pelik, kenapa awak ajak saya ke syarikat awak. Ingatkan awak ada urusan penting, sebab tu kita berjumpa di sini."

"Jadi sia-sia sahajalah saya bawa awak ke mari?" Ivan mengeluh.

"Eh, tak adalah. Saya tak rasa sia-sia pun. Sekurang-kurangnya saya tahu awak bekerja sambil belajar. Tak mudah nak uruskan dua perkara dalam satu masa. Tapi, mungkin sebab awak antara ketua di sini jadi tiada masalah untuk bahagikan masa awak di universiti mahupun syarikat."

"Nak kata susah tu tak adalah susah mana. Selagi saya faham dan cepat tangkap, semuanya boleh berjalan dengan mudah tak kira di universiti atau syarikat. Cuma part yang susah bila papa saya minta idea untuk luaskan pasaran syarikat malah fikirkan cara untuk meningkatkan jualan setiap suku tahun. Masa tu, baharu pecah kepala nak manage sekali gus."

"I'm always believe that you will do well in whatever you're doing."

"Oh, thanks." Ivan tidak sedar sejak bila dia tersenyum.

"So, shall we hit the road now? Saya dah rasa lapar." Comel sahaja riak di wajah Aisha mempotretkan dirinya yang berasa lapar.

"Okay, let's go!" Ivan menolak daun pintu dan mempersilakan Aisha untuk keluar terlebih dahulu.

"Terima kasih." Aisha yang melangkah keluar terlebih dahulu sudah mengucapkan terima kasih di atas perhatian yang diberikan oleh Ivan.

Ivan tersengih. Mereka mendekati kereta yang diparkir berdepanan dengan bangunan syarikat. Dia mmboloskan diri ke dalam kereta. Aisha turut melakukan perkara yang sama dengan duduk di sebelah pemandu.

"Kita nak makan di mana?"

"Selera Rastaaaaaaaaaaa!" Dalam nada bergurau Ivan menjawab seiring dengan jari telunjuknya sudah diisyaratkan akan lokasi yang hendak dituju. Mindanya sudah merencana untuk makan di Hotel Applegate.

"Manalah Selera Rasta buka waktu-waktu begini?" Seketika kedengaran tawa Ivan meletus bila Aisha mengetap bibir. Geram dirinya dipermainkan oleh lelaki itu.

Tidak dinafikan Selera Rasta menjadi lokasi favourite pelajar-pelajar Unitadz untuk makan dan hang out bersama rakan-rakan di waktu malam dan hanya beroperasi bermula jam enam petang.

Baharu sahaja Ivan hendak membuat pusingan U di persimpangan hadapan, telefon bimbitnya berbunyi. Lantas iPhone yang berada di dalam saku seluar slack ditarik dan diserahkan kepada Aisha.

"Saya tak bawa handsfree, tolong swipe dan pegangkan, boleh?"

"Err... ah, okey." Aisha menyambut telefon yang dihulur. Tertera nama Lucy di permukaannya. Tanpa menunggu lama Aisha menyentuh permukaan skrin sebelum dilaraskan kepada speaker.

"Lucy..." Aisha menyebut sebaris nama tersebut agar Ivan tahu siapa pemanggilnya. Dalam hatinya tertanya-tanya. Siapalah Lucy yang membuat panggilan sekarang ini?

"Haaa... Lucy. Awat call?"

"Papa Eric masuk hospital, heart attack. Aku on the way ke KPJ."

Aisha yang mendengar terus menekup mulut dan beristighfar. Walaupun dia tidak kenal individu yang dimaksudkan, tetapi lelaki itu orang tua Eric. Sedikit sebanyak terpalit rasa bimbang di dalam dirinya bila melihatkan wajah Ivan berubah mendadak. Dari ceria bertukar muram mendengarkan perkhabaran tersebut.

"Kalau macam tu, aku datang sekarang. Jumpa dekat sana."

Tak sempat hendak bertukar salam, panggilan sudah terlebih dahulu ditamatkan oleh Ted. Aisha merenung skrin telefon bimbit yang bertukar gelap di tangan. Biarlah telefon itu dipegangnya terlebih dahulu. Dia perasan perubahan besar di wajah Ivan dan dia tidak mahu mengganggu tumpuannya memandu sekarang.

"Aisha, boleh awak temankan saya ke sana?"

"Iyalah, saya temankan. Awak pandu kereta ni elok-elok. Saya rasa dah laju semacam awak drive sekarang..." Walaupun hendak segera tiba ke hospital, keselamatan diri di jalan raya sekarang patut sama-sama dititik beratkan.

"Sorry." Ivan tidak melanjutkan kata selepas itu. Tumpuannya tetap di jalan raya walaupun fikirannya sudah melayang teringatkan perihal Eric juga papanya, Datuk Abdullah.

IVAN nampak Eric tertunduk sugul di luar bilik pemeriksaan. Aisha yang mengekorinya turut tertanya-tanya akan keadaan papa Eric yang masih lagi menjalani rawatan.

"Eric." Ivan datang dekat seraya memeluk Eric yang kelihatan lemah. Saat pelukan dileraikan, Eric nampak ada gadis yang berdiri di sebelah kanan Ivan.

"Lucy dah sampai dan dia ke surau. Kau dari mana dengan Aisha?" Baru dia perasan akan kehadiran Aisha sama.

"Aku dari main office Brittany tadi. Hajat nak pergi makan. Tapi bila dapat panggilan dari Lucy fasal papa kau terus kami ke mari. Macam mana dengan keadaan papa kau?"

"Masih lagi menjalani pemeriksaan di dalam. Driver yang jumpa papa aku di bilik hotel sebab tak turun-turun selepas lunch." Eric sedaya-upaya cuba menyembunyikan rasa sedihnya di depan Ivan.

"Dah lama kau sampai?" Ted tiba-tiba menegur. Dia yang baru sahaja kembali dari surau langsung tidak berlengah untuk lama-lama berada di bawah.

"Baru je." Ivan menjawab sedang Aisha hanya diam dan tersenyum nipis. Baru dia tahu siapa Lucy yang menelefon sebentar tadi.

"Ivan, Aisha... kamu berdua belum makan lagi, kan? Ajak Lucy sekali turun makan." Eric berasa kasihan mengenangkan mereka bertiga terpaksa bergegas ke KPJ menemuinya setelah dimaklumkan tentang keadaan papanya.

"Aku okey lagi." Ivan menjawab seraya memandang tepat ke wajah Eric. Tidak tegar membiarkan temannya itu keseorangan.

"Aku pun." Ted menjawab walhal dari semenjak di surau perutnya sudah berkeriuk-keriuk minta diisi.

"Kau memanglah okey tapi Aisha tu yang aku kasihan. Pergilah turun dahulu. Apa-apa nanti aku call. Papa aku masih dirawat dekat dalam jadi jangan risau. Pergi makan..." Eric menolak tubuh Ivan juga Ted agar segera bergerak ke kafeteria. Tidak elok jika dibiarkan perut kosong semata-mata kerana dirinya.

Ivan yang sedar akan situasi Aisha terus sahaja menurut. Bukankah gadis itu benar-benar lapar sebelum mereka keluar dari Brittany? Kasihan pula mengenangkan bila dia dengan perut kosong terpaksa menemankan Ivan menemui Eric di KPJ.

"Kalau macam tu, aku bawa Aisha dengan Lucy ke kafe. Sekejap lagi selesai makan kami naik balik. Kalau ada apa-apa jangan lupa untuk beritahu sesegera mungkin. Faham?"

"Iyalah. Kau ni kalau mengarah, memang macam mak nenek."

"Ingat apa yang Ivan pesan?" Ted menepuk bahu Eric yang cuba untuk tersenyum.

"Yalah..."

Eric memerhatikan Ivan, Ted dan Aisha yang bergerak ke arah lif di sebelah kanannya. Saat mereka hilang dari pandangan, terbit keluhan keluar dari bibirnya.

"Maafkan Aiman, papa..." Dia masih ingat akan kata-kata yang diucapkan kepada papanya petang semalam. Akibat merajuk dengan teguran papanya, dia tidak pulang ke rumah apatah lagi ke hotel. Sebagai tanda protes sengaja dia bermalam di studio seni Unitadz seorang diri.

Eric bimbang jika perkataan 'Goodbye' yang dilafazkan semalam menjadi perbualan terakhir di antara papa dan dirinya. Dia jadi betul-betul takut. Air mata yang cuba ditahan dari dilihat teman-temannya sejak tadi kini mengalir juga. Lekas-lekas dikesat dengan belakang tapak tangan. Tidak mahu ada yang melihat.

"Aiman takut papa akan tinggalkan Aiman. Sama macam mama..." Matanya kini fokus ke hadapan. Memandang tepat ke arah pintu bilik pemeriksaan.

Ivan dah bergerak ke bahagian kaunter. Beberapa jenis lauk-pauk yang tersedia dalam tray diperhati sebelum dia menimbang hendak memilih yang mana. Lewat hari ini mereka menikmati hidangan makanan tengah hari.

Aisha sudah lama berlalu mengambil tempat duduk. Itu pun setelah selesai dia memilih makanan yang diinginkan. Ted yang baharu sahaja selesai memilih makanannya turut duduk di meja yang sama. Dia hanya membiarkan kerusi di sebelah kosong agar mudah untuk Ivan duduk setentang dengan Aisha.

"Aisha, kalau saya tanya sesuatu boleh?" Melihatkan Ivan belum ke meja, Ted mengambil kesempatan untuk bertanyakan sesuatu kepada Aisha.

"Erm... tanyalah."

"Awak kenal Hannah?"

"Hannah? Maksud awak, Kak Hannah? Ya, saya kenal dia. Satu fakulti." Tanpa berselindung Aisha memaklumkan.

"Dia ambil jurusan apa dekat Fakulti Bahasa & Kesusasteraan tu? Maksud saya, major? Bahasa atau Sastera?"

"Kalau tanya majoring, Bahasa. So, awak tahulah apa yang minor, kan?"

"Err... ya."

"Kenapa tanya fasal Kak Hannah? Awak kenal Kak Hannah ke?" Rasa unik pula ada yang bertanya fasal seniornya itu. Aisha sendiri sedia maklum, Hannah susah untuk rapat dengan orang lain. Terutamanya jika berlainan fakulti. Sebab itu dia rasa semacam apabila Ted menunjukkan minat untuk mengetahui lebih lanjut tentang Hannah.

"Sort of." Sejak bila dah terbiasa dengan 'sort of' ni? Ted pun naik hairan.

"Sebenarnya, jarang orang tanya fasal Kak Hannah. Lebih-lebih lagi kalau pelajar dari fakulti lain."

"Dia tak campur orang ke?"

"Hmmm... susah nak cakap sama ada campur atau tidak. Tak ramai yang kenal dia di luar. Tetapi, bebudak fakulti memang hormat dia sebagai senior. She's one of the excellent students in our faculty. Boleh dikatakan role model pelajar junior."

"Oh, okey. Terima kasih untuk infonya. Err... maaflah sebab buat Aisha tergendala hendak makan." Baru Ted perasan, disebabkan hendak mengetahui perihal Hannah, tidak sempat Aisha menjamah makanan di dalam pinggannya apatah lagi dirinya.

"Tak apa. Benda kecil sahaja."

"Aik, borakkan apa sampai nasi pun tak sentuh lagi?" Ivan yang baharu sahaja tiba di meja, melabuh punggung di depan Aisha. Seketika dia memandang wajah Ted dan Aisha berselang-seli. Apa kenalah mereka berdua ni?

"Saja bual-bual kosong fasal fakulti Aisha." Ted menjawab.

"Fasal fakulti ke fasal pelajar fakulti? Ayat tu biar jelas sikit." Mulalah Ivan dengan perangai mengusiknya. Arif dirinya akan sikap Ted yang jarang ambil kisah fasal pelajar Unitadz.

"Dah, jangan banyak cakap. Baca doa makan, sekejap lagi kita nak naik atas semula. Tak sedap hati pula aku tinggalkan Eric seorang diri dekat atas."

"Bismillahirahmanirrahim..." Ivan menadah tangan untuk mengetuai bacaan doa makan. Aisha dan Ted sekadar mengaminkan. Sempat lagi Ivan menoleh ke arah Ted di sebelah sambil tersengih-sengih. Ingin memaklumkan bahawa dia boleh membaca doa makan. Mujur makanan yang disuap ke mulut Ted tidak tersembur melihatkan aksi Ivan waktu itu.

Hampir ke petang Ted menemankan Eric di hospital. Selepas sahaja solat asar di surau, Ivan meminta diri untuk pulang terlebih dahulu. Dia ingin menghantar Aisha ke perhentian bas seperti yang diminta oleh gadis itu dan berjanji akan sama-sama menemankan Eric di hospital pada sebelah malamnya.

Beberapa orang penting di Hotel Applegate turut datang melihat-lihat keadaan Datuk Abdullah yang kini dikatakan stabil selepas pemeriksaan menyeluruh dilakukan. Lega hati Eric bila mengetahui papanya tidak lagi berada dalam keadaan bahaya dan kini sedang tidur.

"Malam nanti aku datang temankan kau. Aku bawakan sekali pakaian dari Suite."

"Thanks. Aku tak tahu macam mana nak berterima kasih dengan kau dan Ivan sebab sudi temankan aku dari tadi."

"Relakslah, kita kan kawan. Hari ini hari kau, mana tahu esok lusa hari aku pula susah..."

Ted dapat melihat Eric senyum segaris mendengarkan kata-katanya tadi. Dia tahu, temannya itu berusaha untuk kelihatan tabah dan kuat. Segala kepayahan yang dilalui kalau boleh hendak disorok dari dilihat oleh orang lain. Begitulah sikap Eric dan Ted sendiri rasa kagum.

Mereka bertiga membesar jauh dari rasa kasih seorang ibu. Jadi masing-masing sangat bergantung kepada insan yang digelar ayah semenjak kecil sehinggalah menginjak ke usia dewasa.

Eric kehilangan mamanya semenjak dia berusia tujuh tahun akibat kanser perut. Ivan pula kehilangan uminya akibat kemalangan jalan raya saat dia memasuki tingkatan satu manakala Ted langsung tidak pernah mendapat kasih sayang seorang ibu semenjak dilahirkan. Ini kerana ibunya meninggal dunia selepas mengalami pendarahan teruk saat bersalin.

"Aku gerak dulu. Kalau ada apa-apa telefon aku tahu!"

"Hati-hati..."

"And, one more thing Eric... don't forget to pray. Allah will always listen to your prayer." Di antara mereka bertiga, hanya Eric sahaja yang jarang menunaikan solat walau kerap kali diingatkan oleh Ted. Setakat Ivan bolehlah juga jika kena caranya Ted mengajak. Tetapi Eric agak liat untuk menunaikan Rukun Islam yang ke dua itu.

"Hmmm..." Eric tidak terus menjawab. Dia sekadar menggumam sebelum melihat Ted melangkah keluar dari wad peribadi yang menempatkan dirinya juga Datuk Abdullah.

HAMPIR pukul sepuluh barulah Ted melangkah keluar dari Suite 1601 dengan beg berisi pakaian juga toiletries buat Eric. Setengah jam tadi Ivan memaklumkan bahawa dia sudah tiba di hospital manakala Ted akan singgah ke Suite terlebih dahulu. Gerakan kakinya kini dibawa menuju ke bahagian lif. Setelah memboloskan diri dalam lif, dia terus sahaja menekan butang L yang mewakili ruang lobby hotel.

Pintu lif berdenting sebelum terbuka di tingkat 14. Ini menunjukkan ada pengunjung hotel yang ingin menaiki lif untuk turut serta turun. Ted bergerak sedikit ke sebelah kanan. Seorang gadis melangkah masuk dan Ted cukup terkejut bila mereka berdua kini berkongsi lif yang sama.

Hannah merasakan bahawa dirinya menjadi mangsa renungan Ted. Terlupa dirinya seketika bahawa lelaki di sebelahnya itu merupakan anak kepada pemilik universiti di mana dia belajar sekarang. Rasa pelik adalah setiap kali menemui lelaki itu di sini seperti tiada rumah sendiri.

"Kau dari mana?" Tidak tahu mengapa, sejak dua menjak ini dia merasakan bahawa dia terlalu ramah berbicara bila bertemu dengan Hannah. Situasi sekarang tidak terkecuali.

"Jumpa kawan."

"Kawan yang tempoh hari tu ke?"

"Ya."

"Oh, lupa nak cakap... puisi semalam, simple dan boleh tahan." Ted tidak tahu hendak memuji yang bagaimana. Janji dia dapat menyatakan apa yang dia rasa setelah mendengar gadis itu melantunkan puisi dalam gaya tersendiri.

"Saya 'taram' aje asalkan kena dengan tajuk. I'm quite good when dealing with improvisation." Tidak menjadi masalah buat Hannah untuk hadir dengan idea spontan. Janji tahu nak cakap fasal apa, itu sudah memadai.

"Sekarang ni kerap betul aku jumpa kau." Rasanya dah banyak kali dia nyatakan perkara yang sama.

"Hmmm... saya pun rasa macam tu juga. Tetapi kalau awak rasa tak selesa, saya akan cuba untuk elakkan diri dari kita bertembung di mana-mana." Hannah sendiri rasa tidak selesa bila kerap menemui lelaki itu kebelakangan ini.

"Heh! Macam mana kau nak elak? Cuba kau beritahu aku..." Lainlah gadis itu tahu 'tentatif program' dirinya saban waktu, pasti tiada masalah.

"Ha'ah ek! Saya tak terfikir pula sampai ke situ." Kenapa dirasakan lif bergerak terlalu perlahan ketika ini?

Hannah memandang Ted yang berdiri di sisi sambil menjinjit sebuah beg di tangan kiri. "Awak nak ke mana dengan bawa beg ni? Lari dari rumah?"

"Hahaha..." Seketika terhambur ketawa Ted.

"Kau ni suka betul buat assumptions yang bukan-bukan. Bawa beg tak semestinya nak lari dari rumah. Sama macam duduk lepak dekat tembok rooftop, bukan bermakna nak bunuh diri." Sempat juga kata-katanya diselitkan dengan ayat berbaur sindiran. "Aku nak bawa pakaian untuk kawan aku, Eric. Papanya masuk hospital akibat serangan jantung..."

Belum sempat Hannah ingin membuka mulut bertanyakan keadaan papa temannya itu, lif sudah membawa mereka sehingga ke aras lobby. Mereka melangkah keluar dengan Hannah mendahului di hadapan. Tidak sedar bahawa kehadiran mereka di ruang tersebut menarik perhatian beberapa pasang mata yang juga merupakan pelajar-pelajar Unitadz.

"Kau nak balik terus ke?"

"Ha'ah."

"Nak aku hantarkan?" Sejak bila Tengku Edzfareel bin Tengku Adzlan berani offer seat untuk hantar orang lain balik? Ada hati nak jadi pemandu 'teksi sapu' ke?

"Tak apa. Ada kawan yang akan ambil saya nanti."

Mendengarkan perkataan 'kawan' kening Ted terangkat sedikit.

"Okeylah kalau macam tu. Aku gerak dahulu. Ciao!"

Modal kata lelaki itu selalu sahaja berakhir dengan perkataan 'ciao' dan ia sedikit sebanyak membuatkan Hannah merasa jengkel. Tak boleh ke beri salam elok-elok?

"Assalamualaikum." Harap-harap salamnya berbalas kerana Hannah pasti Ted mendengar ucapan yang disampaikan.

"Wa'alaikumsalam warrahmatullah..." Rendah sahaja Ted membalas sambil melangkah keluar dari pintu utama hotel menuju ke kereta yang dipandu oleh seorang valet attendant Hotel Applegate.

Hannah yang menunggu kehadiran Arya sekadar memerhatikan lelaki itu hilang dari pandangan. Seketika dia tersenyum mengingatkan puisi yang dibaca semalam juga kenangan berada di rooftop bersama-sama lelaki itu tempoh hari. Tidak sedar bila otaknya bekerja sehingga Biru Langit Dia kembali terngiang-ngiang di telinga.

Awan putih, biru langit,

Terang, hangat dan bahang,

Kau dan aku, larut dalam irama kicauan.

Sedang diri tertanya-tanya,

Suara itu milik kau, atau

Sekadar desir angin menyapa?

Sekali lagi aku merenung,

Sekian kali engkau memandang,

Arah yang sama,

Biru langit milik Dia,

Jauh di atas sana.

ps: Maaf, dah berkarat dengan puisi. Sudah lama zaman itu ditinggalkan. Untuk chapter 6 akan datang, ada kuiz 'happy-happy' menanti. Tunggu!

Terbaru..Gambar <b>Makanan Pelik</b> Yang Terdapat <b>Di Malaysia</b> - KOPI

Posted: 30 Apr 2014 11:29 PM PDT

Resep Masakan Indonesia – Kumpulan Resep Masakan Beserta … ‎ Resep Masakan yang kami tampilkan adalah resep masakan beserta gambar. Anda juga gambar makanan bisa Download Resep Masakan Indonesia. Gambar Step-by-Step: Cara membuat makanan tradisional Korea … ‎ Kimchi merupakan makanan tradisional Korea. Kimchi boleh dibuat daripada napa cabbage(kobis cina) timun lobak dan daun bawang. Gambar step-by-step : Cara membuat kuih tradisional dengan mudah ‎ Gambar step-by-step : Cara membuat kuih tradisional Semperit dengan mudah! Pakaian Tradisional Pelbagai Kaum Di Malaysia | Mari Belajar … ‎ Setiap kaum mempunyai pakaian tradisional makanan dan budaya … Gambar-gambar di atas menunjukkan pakaian tradisional

tiga kaum … Makanan Tradisional Suku Kaum Bajau. ‎ DENGAN IN SAYA TELAH MENYEDIAKAN BEBERAPA GAMBAR MAKANAN SUKU KAUM BAJAU YANG TERDAPAT DI SABAH. ANTARA … Budaya Indonesia – Wikipedia bahasa Indonesia ensiklopedia bebas ‎ 2.1 Rumah adat; 2.2 Tarian; 2.3 Lagu; 2.4 Musik; 2.5 Seni Gambar; 2.6 Seni Patung; 2.7 Pakaian Adat; 2.8 Seni Suara;

2.9 Seni Sastra; 2.10 Makanan; 2.11 gambar makanan sehat Film … Tari tradisional bagian dari budaya daerah yang menyusun kebudayaan … ana jingga: Makanan Tradisional di Malaysia ‎ makanan tradisional malaysia pelbagai kaum. … GAMBAR : Sekitar Majlis Tayangan Perdana Filem Balistik. Seminggu yang lalu. iko chocolito. MAKANAN TRADISIONAL INDIA ‎ Contoh gambar-gambar roti tempayan atau roti naan : … Roti canai atau roti jenis leper yang berbentuk bulat ini merupakan gambar makanan satu makanan … gambar makanan tradisional – PeNdIdiKaN sIViK … ‎ gambar makanan tradisional. jom kenal2 makanan tradisional malaysia. Makanan Melayu memang terkenal sebab rasanyer yang pedas dan … Gambar Makanan ‎ Menurut jurnal itu melihat gambar makanan memang bisa menimbulkan selera … Akan berbeda jika kita melihat daftar menu di rumah makan tradisional. Jom Masak & Makan: KUIH MUIH TRADISIONAL ‎ KUIH MUIH TRADISIONAL …. gambar makanan sehat Cara-cara: Sila lihat gambar langkah demi langkah di bawah. …. Dodol kukus makanan tradisi makin dilupakan. makanan tradisional negeri sabah – makanan istimewa negeri … ‎ Sesungguhnya makanan tradisional bagi kaum Kadazan dusun ini amat … tradisional yang 'Famous' di sabah ialah seperti dua gambar yang … Kiviak Makanan Jeruk Burung Tradisional Yang Terkenal Di Greenland … ‎ Sep 27 2013 – Gambar Makanan 25 posts – ‎24 authors Kiviak adalah makanan tradisional untuk musim sejuk di Greenland dan ianya adalah diperbuat daripada burung (Auk) yang disumbat di … Contoh Gambar Makanan Tradisional Dan Contoh … – Tipspedia ‎ gambar lemak perut Makanan untuk membakar lemak – Bagaimana cara membakar

lemak di perut ? Lemak perut yang berlebihan dapat mengancam … OMG : Kiviak Makanan Jeruk Burung Tradisional Yang Terkenal Di … ‎ OMG : Kiviak Makanan Jeruk Burung Tradisional Yang Terkenal Di Greenland (7 Gambar) Kopi Lekat | Perkongsian Manfaat: 10 GAMBAR MAKANAN … ‎ Ini pula makanan tradisional orang Scottish. Makanan ini deperbuat daripda hati jantung dan paru-paru kambing biri-biri yang dicincang dan … Makanan Tradisional — Blogs Gambar dan yang lainnya di … ‎ gambar makanan tradisional Sudah agak jarang menemukan camilan khas parahyangn ini. Tidak seperti siomay cilok atau cakue mini yang tersebar hampir

di depan depan sekolahan SD. Makanan Tradisional: Cina ‎ Makanan tradisional ini amat murah dan harganya berpatutan. … makanan-makanan yang digoreng seperti gambar yang ditunjukkan diatas. MAKANAN TRADISIONAL ‎ Kongsikan bersama Koleksi Negeri Pahang gambar kenangan anda di Negeri Pahang berserta dengan 'Caption'. Hantar kepada kami untuk kami himpun … Lihat Gambar Makanan Bikin Lebih Cepat Kenyang – VIVAlife ‎ Terlalu banyak melihat gambar makanan justru tak memancing nafsu … Pizza burger steak cake sampai berbagai makanan tradisional. WARISAN TIMUR: KUIH MUIH TRADISIONAL MAKIN DILUPAKAN ‎ Jom kita lihat gambar-gambar dibawah. … Kenapa tidak juga kita memperkenalkan makanan tradisional kita terutamanya kuih muih tradisional … Gambar Permainan Tradisional Melayu – Slide ‎ Gambar Permainan Tradisional Melayu. by Aisya Humaira' Trainee Teacher at Institut Pendidikan Guru on Dec 30 2011. 6 770 views. Permainan Tradisional … Enaknya gambar makanan tradisional apa ya buat dijadikan batik … ‎ Sate aja. Bikin gambar beberapa sate dgn posisi kayak bintang * ukuran dan jumlahnya yah terserah berapa tusuk muatnya di buku gambar. RESTORAN MAKANAN PALING SEGAR DAN MENJIJIKKAN 8 … ‎ penemuan baru 8 gambar lada kerutu yang lebih pedas dar.. 8 Makanan Rahsia Kekal … berita makanan tradisional yang pelik lagi menjijikkan. Langsung Tak … Blog Sana Sini: Makanan Tradisi Kaum Kadazandusun di Sabah ‎ Keunikan dan kepelbagaian makanan tradisi yang diperkenalkan …. Ikan Kepala Babi

Menggemparkan Penduduk Palembang (2 GAMBAR). Gambar-makanan-tradisional-beserta-penjelasannya | buah untuk diet ‎ Cara Cepat Mendapatkan Kehamilan – Makanan bergizi adalah salah satu faktor penunjang agar cepat mendapatkan kehamilan. Konsumsi … (7 Gambar) Makanan Pelik Dan Menggelikan – ‎ Ohsenyum : (7 Gambar) Makanan Pelik Dan Menggelikan. Kiviak adalah Sejenis makanan tradisional untuk musim sejuk di Greenland dan … Kumpulan Foto Gambar Unik – gambar makanan tradisional Kumpulan Gambar dan Foto ‎ Kumpulan foto gambar unik ini bisa membuat anda terkagum-kagum akan hasil fotograpi … Senjata Unik | Gambar Senjata Tradisional Indonesia · 50 Gambar unik | Foto Unik …. Gambar Bentuk Makanan Unik Aneh Lucu dan Kreatif. 20 Permainan Tradisional yang Sudah Jarang Dimainkan di Jaman … ‎ Karena itu saya rangkum permainan tradisional yang sudah jarang di …. dengan membuat gambar kotak-kotak kemudian melompat dengan satu kaki dari kotak … Makanan tradisional kaum Kadazan-Dusun | 1001 Rasa Malaysia ‎ Makanan tradisi suku kaum Kadazandusun terdiri daripada pelbagai jenis kerana … Gambar-gambar ini mempamerkan beberapa makanan … Makanan Tradisional India | 88DB Guide Feed – 88DB Blog ‎ Gambar i: Pembuat roti canai Setiap

bangsa mempunyai makanan tradisi masing-masing. Tidak kira makanan tradisional Melayu Cina India … Gambar Makanan Tradisional Kaum Melayu – ‎ Tarian tradisional melayu riau Gambar tarian nias pencipta taritarian indonesia pengertian pakaian tradisional …… gambar permainan tradisional – Scribd ‎ gambar permainan tradisional – Free download as Text file (.txt) PDF File (.pdf) Word Doc (.doc / .docx) or read online for free. MAKANAN TRADISIONAL – ProProfs ‎ MAKANAN TRADISIONAL … MAKANAN TRADISIONAL … 6. BERDASARKAN GAMBAR YANG MANAKAH MAKANAN TRADISIONAL? Gambar Makanan Tradisional Kelantan | Darkbatman ‎

Makanan untuk tingkatkan metabolisma dalam badan · Tips Mengatasi Sakit Belakang · 6 Cara Melegakan Otot Badan l Bina Badan · Bapa Paling Bergaya

… Sejarah Bola Sepak Kedah – Galeri Gambar – Memori Kedah ‎ kelihatan di gambar Datuk Seri Sanusi Junid menjulang piala FA yang dimenangi … Robert Rene Albert jurulatih import Kedah yang telah menyambung tradisi … Makanan Melayu Tradisional: Gambar kumpulan kita ‎ Makanan Melayu Tradisional. Wednesday August 18 2010. Gambar kumpulan kita. Posted by Makanan Tradisional Melayu at 5:40 PM · Email ThisBlogThis! Masakan Tradisional Jawa Timur Foto Gambar untuk … – Zomato ‎ Foto untuk Masakan Tradisional Jawa Timur Hayam Wuruk Jakarta. Masakan Tradisional Jawa Timur Gambar Masakan Tradisional Jawa … Gambar makanan tradisional iban ‎ Overview: Get More Information And Guides about Makanan Tradisional Iban and review our other guides and tips articles similar to Makanan Tradisional Iban … :: Masakan Tradisi Etnik di Sabah | .a little dream. ‎ okay bagi kaum Brunei sebenarnya banyak makanan tradisi tapi nda kan … gambar d atas ni plak ialah masakan Lauk Ampap. kaum Kedayan … Makanan Indonesia: gambar makanan tradisional ‎ gambar makanan tradisional. 1. Nasi Pecel. makanan khas dari madiun. sumber : . 2. Kerak Telur. makanan khas dari … Makanan Tradisional Orang Sabah. : The Food Channel – Page 3 … ‎ Apr 17 2009 – 15 posts – ‎10 authors At last jumpa juga saya images makanan tradisional orang Bajau dari sebelah …. gambar masakan tidak sama dengan penerangan..tidak … Gatot hitam lebih menggoda – Wisata Gunungkidul | Pesona … ‎ Gatot sebuah makanan ringan atau jajanan khas gunungkidul. Gatot biasa

dikonsumsi … aku yo nduwe gambar makanan tradisional ning … My Resipi: Masakan Tradisional ‎ Semua gambar dan juga resepi yang disumbangkan di adalah hakmilik tuan punya … Resipi di dalam kategori "Masakan Tradisional" (8 Resepi). Ringkasan Peraduan – Japan Photo Contest 2013 – 2014 ‎ Kami menerima penyertaan gambar percutian ke Jepun mengikut 6 tema iaitu "Otaku" "Fesyen" "Makanan" "Tradisi" "Alam Semulajadi" dan …

Inilah Dia <b>Makanan</b> Paling <b>Pelik Di</b> Dunia - Glepor - Blogger

Posted: 27 Apr 2014 09:57 AM PDT

Inilah Dia Makanan Paling Pelik Di Dunia Makanan pelik dan unik menyebabkan sesuatu tempat jadi terkenal. Jika makanan yang dijual lain dari biasa, ia dapat menarik minat penduduk tempatan serta pelancong dari luar negara untuk berkunjung dan menjamu selera. Sedap atau tidak, biasa atau aneh, akan ditentukan kemudian.

Makanan pelik boleh didapati di restoran, di tepi jalan dan juga di rumah penduduk tempatan. Dalam artikel ini, kami ingin kongsikan senarai 10 menu berserta gambar yang terdapat di seluruh dunia namun tidak termasuk Malaysia. Sedikit fakta atau info yang berkenaan juga ada kami selitkan.


Balut Egg

http://glepor.blogspot.com/2014/04/inilah-dia-makanan-paling-pelik-di-dunia.html

Lokasi : Filipina
Info : Telur yang mengandungi embrio itik direbus dan dimakan.

Boodog


Lokasi : Mongolia
Info : Daging kambing dimasak dalam perut kambing tersebut.

Century Egg


Lokasi : China
Info : Telur itik, ayam, puyuh yang diperap dalam arang, garam, perahan limau selama beberapa minggu dan bulan.

Escamoles


Lokasi : Mexico
Info : Hidangan telur semut.

Sannakji


Lokasi : Korea
Info : Hidangan sotong kurita hidup dengan bijan dan minyak bijan.

Tuna Eyeball


Lokasi : Jepun
Info : Mata ikan tuna digunakan dalam masakan.

Cock's Combs


Lokasi : China
Info : Balung ayam jantan digunakan dalam masakan


Fruit Bat Soup

Lokasi : Micronesia
Info : Sup yang menggunakan kelawar buah.

Smoked Rat


Lokasi : Vietnam
Info : Hidangan tikus salai terkenal di Canh Nau.

Rocky Mountain Oysters


Lokasi : amerika dan Kanada
Info : Testis lembu, biri-biri dan khinzir yang digoreng.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...