Produk makanan Indonesia raih transaski besar di Malaysia ... - Blog Makanan di Malaysia

Produk <b>makanan</b> Indonesia raih transaski besar <b>di Malaysia</b> <b>...</b> - Blog Makanan di Malaysia


Produk <b>makanan</b> Indonesia raih transaski besar <b>di Malaysia</b> <b>...</b>

Posted: 02 Jul 2014 01:14 AM PDT

Kuala Lumpur (ANTARA News) - Aneka produk makanan, minuman serta komoditi Indonesia kembali meraih transaksi besar dalam pameran ke-15 Malaysia International Food and Beverages (MIFB) 2014, mencapai Rp8,625 miliar.

"Jumlah transaksinya mencapai senilai 750 ribu dolar AS atau setara Rp8,625 miliar, yang berarti melebihi target yang diharapkan," kata Atase Perdagangan KBRI Kuala Lumpur, Fajarini Puntodewi kepada Antara di Kuala Lumpur, Rabu.

Menurut dia, produk makanan dan minuman yang meraih transaksi di antaranya produk teh, produk kakao, produk diet dan franchise ayam goreng.

Selain transaksi tersebut, lanjut dia, produk-produk UKM Indonesia yang dijual secara retail juga sangat laris sehingga semua produk terjual habis.

Puntodewi menambahkan, permintaan akan produk Indonesia tidak saja berasal dari Malaysia, namun juga dari beberapa negara lainnya seperti Bangladesh, Tunisia dan Hong Kong.

Pameran yang berlangsung pada 19-21 Juni 2014 diikuti oleh 400 exhibitor, termasuk 26 exhibitor international antara lain dari Tiongkok, Ekuador, Yunani, Hong Kong, India, Indonesia, Korea Selatan, Taiwan, Thailand dan Singapura.

Pada pameran kali ini, Pavilion Indonesia yang dikoordinasikan oleh Bidang Perdagangan KBRI Kuala Lumpur, menyewa 6 stan dan membawa 18 perusahaan yang terdiri atas perusahaan besar, menengah dan kecil.

Produk yang ditawarkan adalah teh, kopi, coklat, minuman diet dan kesehatan, ikan kaleng, lauk (rendang) serta produk makanan kecil lainnya seperti bakpia, kue, makanan ringan, dan bumbu instan.

Meskipun pasar Malaysia tidak besar, namun produk Indonesia masih memiliki potensi besar untuk dikembangkan dan diekspor baik ke Malaysia maupun pasar internasional lainnya.

Produk seperti teh, kopi dan kakao dari Indonesia memiliki pasar sangat baik di Malaysia, karena kualitas yang tinggi serta biaya transportasi lebih rendah dibandingkan dengan pesaing dari Afrika.

Gerbang KBBRI: <b>Malaysia</b> pamer pelbagai <b>makanan di</b> New York

Posted: 28 Jun 2014 05:18 AM PDT

NEW YORK: Malaysia akan mempamerkan beraneka jenis produk makanan diproses pada New York Fancy Food Show (NYFFS) yang akan berlangsung selama tiga hari bermula 29 Jun, 2014.

NYFFS, salah satu pameran makanan terbesar dalam pasaran AS, menarik ramai pelawat dari luar negara.

Pesuruhjaya Perdagangan Malaysia di sini, Muhd Shahrulmiza Zakaria, berkata lapan syarikat Malaysia akan mempamerkan pelbagai produk makanan.

"Penyertaan di NYFFS bertujuan mempopularkan masakan Malaysia yang, seterusnya, akan mewujudkan permintaan bagi produk makanan, bahan dan rempah ratus Malaysia, sekali gus menggalakkan eksport makanan Malaysia yang mempunyai potensi pertumbuhan yang besar dalam sebuah pasaran yang terbuka bagi produk makanan baharu," katanya.

Muhd Shahrulmiza berkata suruhanjaya perdagangan bekerjasama dengan sebilangan persatuan perdagangan dan kumpulan-kumpulan lain yang mempunyai capaian kepada bukan sahaja pembeli, malah juga pengguna.

"Kita juga menggunakan pameran perdagangan seperti NYFFS untuk memasarkan produk kita.

"Pameran perdagangan adalah alat pemasaran yang sangat baik untuk menampilkan produk kita bukan sahaja kepada kalangan perdagangan, malah juga membuat pengguna sedar tentang rangkaian produk makanan yang boleh disediakan oleh Malaysia," katanya.

Beliau berkata tujuan suruhanjaya itu bukan sahaja untuk menampung pasaran etnik, malah juga pasaran arus perdana.

"Kita dapati semakin ramai orang Amerika mengunjungi restoran Malaysia di New York. Di NYFFS kita mempamerkan satu rangkaian makanan segera yang mudah disediakan dan tidak memerlukan banyak persiapan dan kerja memasak," katanya.

Antara jenama makanan terkemuka Malaysia di NYFFS itu nanti ialah Brahim's (rempah segera dan hidangan siap untuk dimakan), Linghams, Sharifah, Julie's Biscuits dan S & P (santan).

Penyertaan Malaysia di NYFFS dianjurkan sempena Program Dapur Malaysia. 

Sumber: mStar Online | 27 Jun 2014

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...